Avslutning på projekt

Nu är filmen så lång som jag vill ha den. Jag har spenderat ytterligare några timmar på att få filmen så bra som möjligt. Den ligger nu uppe på min portfolio www.klr6soalm.jbkalmar.com
Så nu är filmen färdig. Jag börjar bli väldigt trött på den eftersom jag sett den så många gånger nu.
Det blev en väldigt rolig film där jag hela tiden försökt få med de små glimtarna under veckan och lagt in mest från då Kajsa säger något roligt. Jag tycker att jag lyckades bra med detta eftersom jag hör många skratt när jag visar den.
Eftersom jag inte bloggat de senaste så har även själva redovisningen varit nu.
Jag var väldigt nervös då jag inte gillar att prata inför grupp men det gick bra iallafall. Och eftersom jag och Kajsa presenterar så mycket i filmen så behövde jag inte säga så mycket.

Detta har varit ett väldigt bra projektarbete.
Jag är väldigt nöjd med min insats. Kan lätt rekommendera att göra liknande projektarbeten.

Nära slutet.

Idag har jag redigerat massa och kommit jätte långt. Den är i stort sett färdig nu men kanske lite för lång. Just nu är den 17 minuter lång. Så jag ska försöka korta ner den lite. Vill även få lite tips från Nicke innan jag förklarar den färdig. Plus en fin början och ett fint slut. Sen är jag nöjd.

mellanklipp

Denna dag cyklade jag hem till Kajsa för att spela in vårt snack mellan klippen. Jag var väldigt förkyld och lät lite roligt men det gick i alla fall. Vi satt i Kajsas soffa med två kameror och en mygga. Jag är inte så nöjd med ljudet eftersom vi bara hade en mygga men det går nog göra något åt. När vi suttit hos Kajsa och tänkt tillbaka på vår resa och fångat det på film cyklade jag till skolan för att redigera. Då hade det hänt något lustigt. De som jag tidigare har redigerat gick inte att öppna. Något var mycket fel och det gick verkligen inte. Så jag fick börja om nästan helt från början. Men eftersom jag redigerat de en gång tidigare visste jag ju hur jag ville ha det så det gick fortare och lättare denna gång.

Inte mycket kvar nu.

Skolan har börjat igen och det går bra för oss. Jag satt ytterligare några timmar på lovet och redigerade filmen. Kom väldigt långt med redigerandet så nu var det dags att visa den för Kajsa. Vi satt hela tisdag förmiddag och kollade igenom filmen och finputsade lite på den. Så nu på tisdag är vi redo för att spela in snacket i studion. Och brevet vi glömde skicka har jag postat nu.

Halva filmen är halvt klar.

Ja jullov har vi allt. Men det betyder inte att det står stilla med filmen. Idag satta jag mig vid datorn för att redigera när jag vaknade och nu är det snart ny dag. Och mina ögon blir nog snart fyrkantiga av att ha varit super koncentrerade på datorn hela dagen. Men just nu känner jag mig grymt nöjd med dagens insats. Nästan halva filmen är klar. Men vi ska även lägga in kommentarer från en studio i skolan så halva filmen är halvt klar. Men jag har skrivit upp allt vi ska säga så det kommer nog bli lätt sen när skolan börjar. Få in lite Spanien känsla och berätta om vår fina resa. Och ja det Kajsa skrev är tyvärr sant. Vi fyllde i pappret och sen kom vi på att vi faktiskt inte hade postat det. Jag känner att vi var väldigt osmarta där.  God jul

Jullov!

Nu har vi jullov, men det innebär inte att vi inte gör någonting - vi har både hunnit komma överens om att skicka in växthusbidragansökan och sedan hunnit glömma bort det igen! Mellan julgodiset och julmusten har vi dock hunnit snacka lite msn. Med betoning på lite, men vi är nog på G i alla fall, så ingen tror att vi helt stannar upp. (Min värld är iofs ganska ständigt stillastående när det gäller skolan, men vi kommer nog snart i fas igen!) Vi skriver mer när skolan och jobbet börjar, tills dess kan vi se på bilder och längta tillbaka till Spanien igen!
    GOD JUL!
xoxo, Kajsa

En väldigt inaktiv Kajsa rapporterar till tjänstgöring

... eller åtminstone till lite bloggskrivande! Nu har jag inte skrivit sedan min första vecka i Spanien, vilken ägde rum någon gång i mitten på september. Jag förtjänar nog lite skäll, men Sofia har tagit det väldigt lugnt på den fronten - jag klagar inte!
        Sofia har gjort en väldigt bra sammanställning på vår resa som egentligen kan beskrivas som ett stort, fetstilat "OJ". Ingenting blev riktigt som vi hade tänkt, men på ett sätt kan det nog ha varit ännu roligare som det blev nu, vi blev utkastade från skolan, hittade ett minirum på ett minihotell och levde på baguette eller konservburksmat liknande kattmat. Om vi nu sökte efter ett sätt att stärka våra själar och lära oss ta hand om oss själva så är i alla fall alla mål uppnådda!
        Angående vår film som, tro det eller ej, faktiskt var vår huvudsakliga målsättning att färdigställa där nere i södern har vi idag varit på möte med Pelle på Reaktor Sydost. Vi pratade lite om hur de jobbar, men också om att vi ska få ett växthusstöd och att han kommer hjälpa oss en del om vi har problem med redigering eller ideer, det kändes rätt bra - åtminstone fick jag lite uppslag när jag satt där, muy bien!

/K

Och Sofia, det kalla kaffet var en Medium Mocha Frappuchino från en väldigt stor kaffekedja som är standard att handla från när man inte är i Sverige, just för att det kaffet är det enda värda kaffet! ;D

Hemma

Jag har börjat lägga in filmen på datorn nu. Det är riktigt kul när man ser allt och minns tillbaka. Men det var väldigt synd att vi hade så otur med vädret. Har planerat att redigera en hel del på jullovet så att filmen blir färdig i god tid. Och nu är det helt bestämt att det blir en spelfilm istället. Vi ska sitta i studion och tänka tillbaka på vår första resa på egna ben. Så det ska bli klipp från när vi sitter och tänker tillbaka och berättar allt och självklart massa klipp från Spanien.  Jag ser hela filmen framför mig nu och vet precis hur den ska bli. Kajsa fick göra ett projektarbete i Spanien så hon har redan fått betyg på det här. Så det är bara jag som jobbar nu. Men Kajsa ville lära sig hur man redigera en film. Så jag ska visa henne hur man gör innan projektet är över.

Onsdag, Torsdag

Vi vaknade helt mörbultade på flygplatsen igen. Vårt flyg gick tidigt så vi vaknade och sen plastade in Kajsas väska som gått sönder för att sedan gå direkt till incheckningen. Sen var det cirka en timme innan vårt flyg lyfte så vi gick och åt frukost. Sen flög vi iväg till London. Det tog ett tag innan vi fattade att de inte har samma tid som vi hade. Vi landade på en helt annan flygplats än den vi skulle flyga ifrån. Så vi fick hoppa på en buss och åka buss i London i cirka en timme innan vi kom fram till rätt flygplats. När vi kom dit dröjde det ett bra tag innan vi fick checka in så vi gick och åt frukost igen. Sen checkade vi in och gick och drack kaffe. Eller Kajsa drack något som liknar kallt kaffe. Sen började vi bli lite oroliga för det stod inget om vilket gate vi skulle till. Och vissa kan det ta tjugo minuter att ta sig till eftersom detta var en väldigt stor flygplats. Så vi gick och snackade med någon i receptionen och fick veta vilket gate det var. Men flyget var försenat så vi fick sitta där ett tag. Så äntligen lyfter planet och vi är på väg till Sverige igen. Vi landa på Arlanda i Stockholm och tar en buss in till tågstationen. Där vi får vänta några timmar. Vi fördriver tiden med att äta och så hittade vi datorer med billigt internet. Sen var det dags att hoppa på nattåget till Hässleholm.  Vi fick tränga in oss i ett litet rum där det redan låg massa personer. Sex våningsängar fanns det jag och kajsa fick sängarna högst upp. Det var lite läskigt att sova så högt upp på en liten brits på ett gungande tåg. Men det gick faktiskt bättre än vad jag trodde att sova där. Konduktören väckte oss vid cirka fem på morgonen och sa att vi var framme i Hässleholm.  Vi fick sitta i två timmar i Hässleholm och vänta på vårt tåg till Kalmar. Och så äntligen kommer tåget till Kalmar. Två mycket trötta tjejer hoppar på tåget och beger sig på den sista biten hem. När vi passerar Emmaboda stiger alla ungdomar på tåget som ska till skolan. HEMMA! Sova duscha är allt som behövs nu. Men jag tycker vi har varit väldigt duktiga. Det var inte det lättaste att hitta alla tåg, bussar och flygplan som vi har åkt med. Och vi kom hem rätt med att bara ha åkt vilse en gång. Och det löste vi ju kanon.

Det tar på krafterna att resa.

Tisdag

Tisdag var det dags att åka hem. Vi tog fel på utcheckningstid så när vi kom på det fick vi brottom. Men vi han lämna hotellet i tid. Resten av dagen hängde vi på skolan för att vänta på tåget som skulle ta oss till malaga. Vi kom i tid till tåget och började vår långa resa hem. Vi skulle byta tåg i en stad men gick av vid helt fel stad. Så ett tag var vi jätte vilse. Men vi fick ta en taxi till rätt station och vi hann med rätt tåg. Fast det var väldigt nära att vi missade det. Framme i malaga hade vi ingen aning om hur vi skulle ta oss till flygplatsen. Men vi orkade inte riktigt leta reda på en buss så vi tog taxi till flygplatsen. Sen blev det till att flytta in där igen och sova på de hårda stolarna.

Flygplatsen i malaga.

Måndag

Måndag är det marknadsdag. Vi gick till marknadsplatsen. Där stod folk och skrek ut alla priser och det var mycket folk överallt. Där fanns allt från levande sniglar till skor och kläder. Det fanns inget som passade oss så vi tog en taxi vidare in till staden och idag var det mer öppet. Vi skulle besöka en fiskmarknad men den var tom på fisk. Det hade nog varit dåligt med fisk i havet denna dag. Så vi gick runt och kollade in affärerna istället. Och idag var det fint väder så vi hade det jätte mysigt. Senare på kvällen blev det middag med folk från skolan. För att sedan gå ut för sista gången.

Den lilla staden jerez.

Söndag

Detta är vilodagen för folket i Spanien och det märktes tydligt. Inte ens den stora mataffären hade öppet. Vi gick in till staden för att se om det fanns något öppet. Det enda som var öppet var en vinbodega och den hade vi ändå tänkt besöka så då gick vi dit. Där fick vi veta allt om sherry och även smaka på det och äta tapas. Det var riktigt mysigt.  När vi skulle tillbaka till hotellet hade det börjat regna igen så vi fick gå i regnet till hotellet. Och så var det dags för vår siesta. Resten av kvällen planerade vi måndagen efterson det inte fanns så mycket att göra på söndagar.

Lördag, Sjukdag

Lördag var en sjukdag. Jag mådde nog inte så bra av att äta bara baguette på en hel dag så det blev sängen hela dagen för mig. Medans Kajsa var på skolan hela dagen. Finns inte så mycket mer att säga om denna dagen.  Jag låg och kollade film som var dubbad till spanska så att jag inte fattade något. Det var väldigt tråkigt. Och Kajsa kom inte förens åtta så jag fick roa mig med det som fanns. Och det var inte mycket som fanns på det hotellet.

Vårt hotellrum på ibis hotell.

Fredag. Halloween

De firar tydligen halloween ganska mycket i Spanien. Hotellet var pyntat med spindelnät och spindlar. Denna dagen regnade det så det va inte så kul att gå ut.  Vi fick gå i regnet för att köpa frukost. Tre baguetter och en burk ost blev det. Vi delade på en baguette och väntade på att det skulle sluta regna. Så fort det blev lite uppehåll gick vi till ett ställe med internet. Det var inte så lätt att gå dit vi fick gå i lera för att komma fram. Vi väntar tills det slutat regna för att gå tillbaka. Men medans vi har varit inne har det regnat väldigt mycket så det har blivit lite översvämning vid leran som vi måste över. Så vi får helt enkelt bada i lera för att komma till hotellet. På hotellet blir det att tvätta skor som är väldigt äckliga. Till lunch blir det att dela på en till baguette för att sedan ta den sista till kvällen. Och på kvällen blir det  utgång igen som var lite läskigt eftersom väldigt många va utklädda till läskiga saker.

Torsdag i jerez.

Efter vår långa natt åkte vi iväg till utkanten av Jerez och gick på zoo. Det var fint väder och mysigt bland alla djur. Vi filmade massa men kom på att resereportage är nog inte så lätt som vi trodde. Vi försökte i alla fall med att göra ett resereportage i djurparken men här började våra tankar om att vi kanske borde göra mer som en dagbok. Efter att vi sett nästan hela djurparken åkte vi vidare till ett stort ganska nybyggt köpcenter. Tycker man om att shoppa ska man absolut åka hit. Det fanns väldigt många butiker med kläder, skor, accessoarer mm. Det fanns även många restauranger bowling, bio.  Här fanns även butiker som t.ex  HM de hade samma saker här som där hemma. Och så fanns det butiker som hade allt. Vi spenderade fem timmar här och kom ut med många kassar. Efter det var vi väldigt trötta så vi åkte till hotellet för att ta vår siesta. På kvällen blev min första utgång i Spanien. Det var väldigt speciellt men väldigt skoj med. Jag började göra mig inordning tidigt och trodde vi skulle gå ut vid sådär elva. Men de från skolan skulle ringa först. Men de ringde ju aldrig så jag somnade. Vid två väcker Kajsa mig och säger nu är det fest. VA klockan är två och NU ska vi ut? Det var bara till att hoppa in i en taxi och åka iväg. Vi hade jätte kul hela kvällen men var inte hemma förens halv sju. Dom festar tydligen alltid så i Spanien.

En elefant på zoo i jerez.

Sofia filmer djur på zoo.
Sofia filmar djur på zoo.

// Sofia

Två Kalmartjejer på väg ut mot ett projektarbete i Spanien - kan det bli bättre?!